Britt Marie Rydberg   

Britt-Marie Rydberg är textilkonstnär från Ludvika. Hon har en lång rad utställningar och offentliga utsmyckningar bakom sig, främst i Bergslagen och övriga Mellansverige. Med henne som pristagare uppmärksammades återigen textilkonstens betydelse för offentlig konst i Sverige.

Rydbergs vävar har kvaliteter som många nog inte skulle förknippa med typisk textilkonst. Hon experimenterar gärna och med sina mjuka material har hon förmått skildra industrins hårda sidor. Ändå hittar man sällan någon detaljåtergivning av särskilda miljöer och yrken i hennes verk. Rydberg har en stark dragning till en mer abstrakt bildkomposition – som också den kan vara berättande, men på ett annat plan.

Landskapsmåleriet har ofta varit konstnärers sätt att visa sin känslomässiga bindning till en plats. Det kan bli ett mer eller mindre abstrakt landskap där konstnären kan hitta ett rostigt stålämne, ett minne av en näring som varit viktig för trakten eller ännu är det. Att återge detta metallstycke kan då bli som att tolka hela känslan av att tillhöra en plats och minnas dess historia. Så är det också med Britt-Marie Rydbergs bildvävar. Rydberg har bland annat fascinerats av det rostiga järnets skönhet och använt sig av den i sin konst. I sitt mjuka och ömtåliga material har hon återgett egenskaperna hos ett av de hårdaste och mest beständiga materialen, järnet och stålet.

Britt-Marie Rydberg sökte sig till textilen redan som mycket ung, via hemslöjdsrörelsen. På kursgården Sätergläntan i Insjön gick hon sin grundkurs i vävning. Men konsten hägrade. Hon sökte till Handarbetets vänner och deras skola i Stockholm och kom in som elev med inriktning på konstvävning. Då var den legendariska Edna Martin fortfarande konstnärlig ledare på HV m hade utvecklats mycket sedan 1950-talet då Martin börja de sin tjänst. Samtidigt bröt den nya "fiberkonsten", Fiber Art, igenom med internationella namn som polskan Magdalena Abakanovicz.

Fiberkonsten var något helt annat än traditionella föreställande gobelänger. Den var abstrakt och innehöll grova material som hampa, sisal och rep. Många av konstnärerna var från östländerna där svårigheter att få tag i material ibland användes som förklaring till de nya experimenten. Hos Britt-Marie Rydberg märks inflytandet från fiberkonsten tydligt. Hon är orädd i sitt materialval, blandar vävtekniker och använder också ståltråd för att göra verken mer tredimensionella. Ibland kan det bli reliefer, som när en roströd och en svart form ställs samman i ett verk som får heta "Rost och järn".

Men i grunden är Britt-Marie Rydberg bildvävare. De flesta av hennes verk är bilder där det så småningom går att urskilja ett motiv även där man först bara kan se former och färger.






Britt-Marie Rydberg Textilkonstnär                                                        

Gubbovägen 46

777 91 Smedjebacken

 

Tel: 0240/37301, 076-2058944

E-Mail:  britt_marie_r@hotmail.com

 

Utbildning:

Sätergläntan Insjön (grundkurs i vävning)

Handarbetets Vänner Stockholm

Konstvetenskap

 

Utställningar:

Arvika Konstförening

Avesta Art

Bild och Form, Ludvika

Bildfest Gravendal

Blå Lågan, SSAB, Borlänge

Dalarnas Museum

Fagersta konstförening

Galleri Creatio, Ludvika

Gamla Meken, Smedjebacken

Gotlands Fornsal, Visby Konstförening

Hedemora konstförening

Imatra Konstmuseum, Finland

Ludvika konsthall

Maskinhuset Grängesberg

Malungs Konstförening

Sädesmagasinet Ludvika

Vansbro Konstförening

Virsbo Konstförening

 

Beställningsarbeten:

Ludvika Församlingshem

Brunnsvik Folkhögskola

Brunnsvik Lo-skola

Grangärde Sockenstuga

Falu Elverk

Gonäs Bibliotek, Ludvika

Hyttan, Säfsen Fritid

Skatteförvaltningen, Ludvika

Solgärdet Sunnansjö ålderdomshem

Blötbergets skola

VBU, Ludvika

Lorensberga skola, Ludvika

 

Projektarbete:

Ahlbäckstiftelsen och Metall

Ludvika Arbetsstipendium 2001

Medlem i Konst i Dalarna (Kid)