Internationellt prisad Västeråsbördig konstnär ställer ut i Surahammar

Under signaturen ”Vivia” gör konstnären Vivianne Elveström Rosqvist sina politiska och surrealistiska verk. För första gången visas nu hennes konst i hemlänet Västmanland när hon ställer ut på Stenhuset i Surahammar.

Vivianne Elveström Rosqvist växte upp i Västerås omgiven av konst. Hennes pappa ägde färghandeln som alla konstnärerna gick till och hennes mamma var engagerad i Ica Förlagets konstförening.

Vivianne Elveström Rosqvist är uppvuxen i Västerås och gör konst under signaturen

Med den nya utställningen på Stenhuset i Surahammar ställer hon ut i hemlänet för första gången.

Hon lämnade Västmanland för drygt 40 år sedan och det är först nu som hon ställer ut sin konst i hemlänet. Vivianne Elveström Rosqvist bor och verkar nu på heltid som konstnär i Göteborg och har vunnit internationella priser vid utställningar och biennaler i Paris och på Malta.

– När Stenhuset ringde mig och bad mig ställa ut där, hade de ingen aning om att jag är från Västmanland, säger Vivianne Elveström Rosqvist.

Vivianne Elveström Rosqvist konstverk

Vivianne Elveström Rosqvists konstverk "Äntligen" kommenterar att Kina nu förbjudet handeln med elefantbetar.

 

Utställningen i Surahammar består till störst del av helt nya verk. Det är glaskonstverk, både väggkonst i glas och vattenskurna skulpturer,samt akrylmålningar och skulpturer i lera.

– Verken är korta kommentarer om samhället och samtiden, exempelvis om att Donald Trump nu blivit vald till president. Men samtidigt som mina verk bär en allvarlig mening är de väldigt färgstarka och det är något som samtidigt ger betraktaren en varm och positiv känsla.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/cb13c1b5-8312-538b-83f7-f4ba9ceb4eac/600.jpg

"Å här dansar vi" av Vivianne Elveström Rosqvist

Trots att konsten var central under hennes barn- och ungdom är Vivianne Elveström Rosqvist autodidakt som konstnär och har aldrig läst på någon konsthögskola.

– Men jag har alltid målat och mina bildlärare i skolan blev förvånande när jag sa att jag ville arbeta med människor.

I stället för att utbilda sig inom konst läste Vivianne Elveström Rosqvist till socionom och arbetade länge som det vilket har betydelse för hennes uppfattning om konsten.

– Den ska väcka frågor och få betraktaren att se på tillvaron på ett nytt och annorlunda vis. Jag är övertygad om att konsten har en terapeutisk verkan på människor. Därför är också humor viktigt för mig som konstnär. Jag har lärt mig att humor är en bra ingång för människor att närma sig ett allvarligt ämne.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/ca2ff1ff-b03f-5920-9f80-a3169c95c537/600.jpg

"Snart reser vi oss" är en kommentar om samtidens politiska angrepp på mänskliga rättigheter.

 

Hennes konstnärliga utveckling har genom åren gått från det verklighetsnära till det ett mer symboliskt uttryck. Hon började med att måla i olja men gick sedan över till akryl. För 17 år sedan upptäckte Vivianne Elveström Rosqvist glaset som material och just glasskulpturer har blivit en viktig del av hennes konstnärskap.

– Former, färger och relationer har alltid betytt mycket för mitt skapande. Jag började med att måla mer naturalistiskt och naturtroget, men med tiden har jag hittat ett mer surrealistiskt uttryck som passar mig bättre.

https://images.mmcloud.se/api/v1/images/226d9573-36c1-51ae-ba3c-5b21ec77740b/600.jpg

"Pennan och freden" är en hyllning till dem som skriver och en protest mot terrorn.

Det overkliga draget i hennes konst tar sig ofta ett absurt och komiskt uttryck.

– Som att jag i ett verk placerar en liten elefant i en väldigt stor kaninbur, exempelvis. Mina barn brukar alltid skämtsamt säga att de undrar om vad som rör sig i mammas huvud egentligen.

Fram till den 5 mars visas Vivianne Elveström Rosqvists utställning på Stenhuset.

Erik Jersenius