Berit Pettersson länk till konstnärens sida
"Målarkonsten begär fantasi och händernas
skicklighet, den vill finna nya ting, dolda
under naturens kända former men förklarade
genom handen på ett sätt så att man tror på
det man icke trodde fanns."
Cennini Cennino, 1437
”Varje barn ställer de stora frågorna om tid och rum, om universum och
varför naturen ser ut som den gör.
En del av oss fortsätter nyfiket att fråga, och denna förundran över tillvaron
blir till en livshållning och drivkraft. Frågorna bildar kö. Att en bild kan
vara mer levande än en människa insåg jag som barn – när det tomma pappret kunde
fyllas med de egna tankarna och de egna bilderna.
Det var därför en naturlig utveckling att förena det intuitiva med det cerebrala
i den motivkrets som blev min. 600 år efter Cenninos aningar om naturens dolda
sidor har vetenskapens kunskapsmassa fördubblats många gånger om.
Under flera decennier har jag följt och tagit till mig av den vetenskapliga
litteraturen, och den har fungerat som en ögonöppnare till de dolda, komplexa
och förtätade nivåerna av vår fysiska verklighet.
Roger Penrose är en brittisk matematiker/fysiker som delar in verkligheten i tre
nivåer: The Large, The Small and The Human Mind. Han har varit en av många
inspirationskällor.
De äldre måleriteknikerna, varav äggoljetemperan är den jag föredrar,
förutsätter att man gör sina egna färger. En emulsion görs på ägg, damar,
linolja och vatten, och blandas därefter med de rena färgpigmenten.
Att göra sina egen färg är en viktig del i själva måleriprocessen, där temperans många tunna skikt av färgtoner söker samverka med de lager av verklighetsnivåer jag vill gestalta, att färgen gifter sig med motivkretsen.”
Berit Pettersson, mars 2012
ur katalog inför utställning på Galleri KAZ
Berit föddes den 7 mars 1950 på sjukstugan i Surahammar. Mamman hette Lisa och
pappan Gösta. Hon växte upp i ett så kallat barnrikehus på Skolgatan 17,
sladdbarn med tre äldre bröder. Pappan jobbade i magnetgjuteriet, mamman
hushållet. Bägge drogs med fysiska hinder. Två av bröderna arbetade hela livet
på Bruket, hjulverkstaden. Äldste brodern blev byggnadsarbetare. Ingen i
familjen är längre i livet.
När Berit var 18 år bröt hon upp från hemmet och från Surahammar, Hon hamnade i
en fantastisk värld på folkhögskola i Mariefred: hon fick måla med oljefärger
och lyssna på klassisk musik.
Hon ville vidare och lyckades ta sig till Uppsala och började på hösten 71 på
Konstskolan i Uppsala. Blandat med olika korta jobb läste hon vidare på
konstskolor i Stockholm och – efter dispens eftersom hon inte var formellt
behörig – konstvetenskap på Stockholms universitet.
På hösten 1975 blev Berit antagen på Hovedskous målarskola i Göteborg – först
till den tvååriga grundutbildningen och sedan till den treåriga högre
utbildningen.
1982 flyttade hon med sin livskamrat tillbaka till Västmanland.
Åren som följde har Berit klassat som de bästa. Hon kunde skörda flera
framgångar med sin konst, framförallt i Stockholm.
Flera av Berits målningar är daterade e.o. Förklaringen är att det som artade
sig till en framgångsrik konstkarriär med flera uppskattade utställningar bryts
med en olycka 1992.
Den blev starten på Berits andra och av smärta kringskurna liv. Efter ett
avancerat ingrepp kunde hon leva lite mer uthärdligt – läsa, skissa och klara
kortare utflykter.
Efter några samtal med Ulla Reimerson på KAZ Galleri tog Berit sikte på att
slutföra vissa målningar hon arbetat med under 2000-talet och hinna göra några
nya.
Det blev en utställning i mars 2012. I en av sina dagböcker, skriver Berit:
”Genom konsten har jag kunnat överleva livets lidande. Målningar som skapas i
ensamhet, aldrig i syfte att visas, utan publik. De är som de nästan viktlösa
neutrinerna som genomborrar oss hela tiden men förblir osynliga för oss. Att
måla det som ögat inte ser är abstraktioner av liv, livet självt.”
2014 dör Berit i Västerås.
År 2017 ordnade Kristina Mezei en mycket fin utställning med Berits konst på Karlsgatan 4 Västerås konstmuseum. I samband med planeringen av den diskuterade Kristina och vi att också göra en utställning i Stenhuset eftersom Berit är född och uppvuxen här och gjorde många bilder med minnen från barndomen och Surahammar.
Kristina Mezei har skrivit boken "I Knutens Öga" om Berit och hennes egensinniga
konstnärskap, som kretsade mycket kring vetenskap - kvantfysik och kosmos.
Boken finns till försäljning i Stenhuset under utställningen.
hallen
|